reklama

O začarovanom kruhu s názvom drahé bývanie

Pred týždňom som stretol jedného môjho dobrého priateľa. Bol to človek, ktorý mi v čase môjho príchodu na Slovensko pred vyše tridsiatimi rokmi veľmi pomáhal, avšak ktorého som nevidel už niekoľko rokov, pretože sa odsťahoval so svojou rodinou na východ Slovenska a kontakt medzi nami sa postupne prerušil. Bol som preto veľmi šťastný, keď som po dlhšom čase mohol vidieť tvár človeka, s ktorým ma pred rokmi spájalo úprimné priateľské puto a ktorý mi vždy vedel vyčariť úsmev na tvári. O to viac ma zaskočil jeho ustarostený výraz.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Po tom, ako mi zhodnotil udalosti a novinky, ktoré sa v jeho živote za posledné obdobie odohrali, prezradil mi i pôvod svojho utrápeného pohľadu - jeho syn si našiel prácu v Bratislave, avšak v našom hlavnom meste si už dlho nemôže nájsť cenovo dostupné bývanie. Z jeho platu si totiž nemôže dovoliť poriadne nájomné bývanie pre neho, jeho mladú manželku na materskej dovolenke a malého syna, a taktiež mu v banke nedajú ani úver pre kúpu bytu, pretože ceny bytov v Bratislave sú na jeho plat veľmi vysoké. Keďže išlo o môjho dobrého priateľa a bolo mi ľúto neľahkej situácie, v ktorej bol jeho syn, nedalo mi to a ponúkol som sa, že im s hľadaním pomôžem. Avšak po hlbšom nahliadnutí do problematiky bývania v našom hlavnom meste som zostal nemilo prekvapený neľahkou situáciou, ktorej musia naši mladí čeliť, keď chcú alebo musia kvôli presunu za prácou „vyletieť" z rodičovského hniezda.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava je siedmym ekonomicky najvýkonnejším regiónom v rámci EÚ a najsilnejším regiónom v rámci Slovenska. Je takisto tým najzaujímavejším regiónom z pohľadu dopytu po bývaní, ale samozrejme je i tým najdrahším regiónom na bývanie na Slovensku. A toto má drvivý dopad hlavne na mladých ľudí a mladé rodiny. Štatistiky, na ktoré som natrafil, uvádzajú, že až 60 percent mladých ľudí od 18 do 34 rokov si nedokáže zabezpečiť vlastné bývanie a preto sú mladí ľudia a mladé rodiny doslova a do písmena nútené ostať bývať s rodičmi. Jediným riešením tohto problému býva často záväzok na v priemere dvadsať až tridsať rokov v podobe hypotekárneho úveru. A hoci je priemerný plat v Bratislavskom kraji 1106 €, neodráža to príjmovú polarizáciu spoločnosti v rámci kraja. Hlavne u mladých ľudí hovoríme o priemerných platoch v rozmedzí 500 - 800€, často dokonca aj nižších, a preto aj získanie hypotéky v banke sa stáva neriešiteľným problémom a mladý človek ostáva uzavretý v začarovanom kruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka problematiky nájomného bývania v rámci Slovenska, ktoré som taktiež skúmal, dlhodobo hovoríme o nedostatku tohto typu bývania. Štatisticky podiel nájomných bytov na Slovensku klesol na hodnotu cca 4 percentá z celkového počtu bytov a Bratislavský kraj nie je výnimkou. Práve súčasný trend v Bratislavskom kraji, kde je trvalý vysoký dopyt po bývaní - ktorého je štatisticky stále menej a menej - udržuje ceny nehnuteľností na vysokej úrovni. Toto má za následok, že mladé rodiny si ťažko nájdu vhodné i cenovo dostupné nájomné bývanie. A tu sa už spomínaný začarovaný kruh naozaj neodvratne a pevne uzatvára...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po hlbšom zamyslení a ešte dôkladnejšom preštudovaní všetkých aktuálnych faktov, čísiel a trendov som prišiel k jednoznačnému záveru riešenia tohto podstatného problému. Jedným riešením, ktoré by som navrhoval, je ponúknutie štartovacích bytov, ktoré by boli mladým rodinám ponúkané za výhodnejšie sumy vďaka lepšej dostupnosti štátnej podpory pri kúpe nehnuteľností prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania. Táto finančná pomoc by mohla mnohým mladých rodinám splniť ich sen o vlastnom a predovšetkým cenovo dostupnom bývaní. Ďalšie riešenie by som videl vo využití už existujúcich nehnuteľností v rukách Bratislavského samosprávneho kraja na prestavbu na nájomné byty, ktoré by boli samozrejme cenovo zvýhodnené a dostupné, a tým by ponúkli možnosť vlastného bývania pre všetkých tých, ktorí si ju momentálne nemôžu finančne dovoliť. Očakávaným efektom týchto inovácií by malo byť zlepšenie dostupnosti bývania pre mladých ľudí a tiež úspora finančných prostriedkov pre mladých ľudí, najmä v rámci regulácie cien nájomného. V neposlednom rade by sa týmto spôsobom zabezpečila podpora stavebníctva v regióne, čo by vytvorilo nové pracovné miesta a prinieslo do oblasti kapitál.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Existenčný problém syna môjho priateľa ma skrátka prinútil čeliť nepríjemnému faktu, že s bývaním pre mladých a mladé rodiny je to horšie, ako som si myslel, či niekedy predpokladal. Avšak neprestávam byť optimistom a verím, že sa kompetentní čo najskôr zobudia a alarmujúcu situáciu, ktorej musí čeliť nielen v Bratislavskom regióne, ale vo všetkých oblastiach Slovenska každá druhá či tretia rodina, začnú konštruktívne riešiť. Ide predsa o kvalitu života mladých ľudí, ktorí si založili alebo chcú založiť rodinu, no nemajú sa ako a kde usadiť. Preto pevne dúfam, že i prostredníctvom týchto pár riadkov prispejem k tomu, aby sa hladiny vôd aspoň jemne rozvírili, aby sa kompetentní aspoň trochu zamysleli a aby sa pomohlo tým, ktorí to potrebujú...

Antonio Parziale

Antonio Parziale

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Predseda EURÓPSKEJ DEMOKRATICKEJ STRANY (člen EDP/PDE) na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu